LIBERTY

Λίμπερτυ ονομάστηκε συμβολικά ο τύπος ενός φορτηγού πλοίου 10.000 τόνων περίπου, ο οποίος ναυπηγήθηκε μαζικά στις Ηνωμένες Πολιτείες και στον Καναδά κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου για να καλύψει τις αυξημένες μεταφορικές ανάγκες των Συμμάχων, λόγων των συνεχών απωλειών από τορπιλισμούς και αεροπορικές επιδρομές φορτηγών πλοίων.

Μέσα σε τέσσερα χρόνια στις Η.Π.Α. μόνο ναυπηγήθηκαν με εκπληκτικούς ακόμα και για τα σημερινά δεδομένα ρυθμούς περισσότερα από 2.700 πλοία του συγκεκριμένου τύπου.

Η μέθοδος της ναυπήγησης, πολλά προκατασκευασμένα κομμάτια τα οποία συγκολλούντο με την πρωτοποριακή μέθοδο της ηλεκτροσυγκόλλησης, αντί του παραδοσιακού καρφώματος, είχε δημιουργήσει σε πολλούς την πεποίθηση ότι τα Λίμπερτυς ήταν ευπαθή και δεν θα ήταν σε θέση να επιβιώσουν για πολλά χρόνια. Το αποτέλεσμα όμως ήταν τελείως αντίθετο.

Από το Δεκέμβριο του 1946 ως τον Απρίλιο του 1947 γράφτηκαν στα Ελληνικά νηολόγια, μαζικά σχεδόν, 100 εμπορικά πλοία, γνωστά ως Λίμπερτυς. Εξυπηρέτησαν με συνέπεια επί 25 περίπου χρόνια τις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές, πριν περάσουν οριστικά στην ιστορία. Οι Έλληνες που τα έζησαν, τα αποκαλούν ΄΄ευλογημένα΄΄, αρκετοί μάλιστα αναφέρονται σ΄αυτά σαν να υπήρξαν ουσιαστικά η αρχή της ιστορίας της ελληνικής ναυτιλίας. Κανένα έθνος στον κόσμο δεν έχει να επιδείξει την μοναδικότητα αυτή, η οποία χαρακτηρίζει σε σημαντικό βαθμό ακόμα και σήμερα, την εντυπωσιακή πορεία της ελληνικής ναυτιλίας. Στην πραγματικότητα, στην υπόθεση της ναυτιλίας μας δεν υπάρχουν ευλογημένα πλοία. Υπάρχουν ευλογημένοι άνθρωποι.

Οι Έλληνες ναυτικοί.

Ελαιογραφία, Ζωγράφος  Θεοφίλου